HOMEPAGE



Hamburg

DANCING ON AIR

“FIELD” by SKILLS (Camilla M. Fehér and Sylvi Kretzschmar) at Kampnagel



This sound- and choreography-based work is inspired by the former field station Teufelsberg and brings recognizable atmospheric translation to the power of spy-technologies and its relation to fragile human physicality on stage.


  • “FIELD” by SKILLS (Camilla M. Fehér and Sylvi Kretzschmar) Foto © Dorothea Tuch
  • “FIELD” by SKILLS (Camilla M. Fehér and Sylvi Kretzschmar) Foto © Dorothea Tuch

By Anna Semenova-Ganz

Long fade out reveals the figures of performers, one after another they become visible to the eye. With constant low resonating sound as a background a man with the trumpet makes noise and fills the space with vibrations, at the same time the choreography reflects the decoding processes of invisible signals, the spectator cannot read them, but they are definitely present.

Performance-duo SKILLS (Camilla M. Fehér and Sylvi Kretzschmar) presents their new piece “FIELD”, the sound- and choreography-based work, which is inspired by environmental research of former field station Teufelsberg. The traces of surveillance are still present in the decaying building of US-secret services in West-Berlin, built on the leftovers of destroyed in WWII houses, nowadays these abandoned ruins are the museum of graffiti, home of eco-community and three huges domes for absent antennas on the top of the roof demonstratively erected towards East-Berlin. History, politics, new rituality and trends are layered in Teufelsberg, as well as in the performance “FIELD”, which explores the relations between
them.

The field station on the stage is marked as a reference to analogue technologies of surveillance with the transmission and decoding of sound-signals before the Big Data, performers are marching down to the military origin of both: signal transferring and electronic technologies and exploring the destructive side of it. Few music stands, which could be read as antennas or detectors, a lot of ceramic plates - some of them will be broken - and drums together with microphones create the minimalistic scenography of the piece.
After few faces of estrangement in their researched-based work, SKILLS created the choreography combined with concert electronic music and singing. Mixing German and English in their jam - or clash - the performers don’t aim to make the language-based communication clear (sometimes it drowns in noise), they just put the audience in the center of the signal transferring.

The sound solutions of performance might seem too radical for sensitive ears without earplugs, few times they have really reached the border of the audio-tolerance. This aggressive sound effect attacks and brings recognizable atmospheric translation to the power of spy-technologies and its relation to fragile human physicality. One may literally hear that.

Veröffentlicht am 17.06.2017, von Gastautor in Homepage, English Reviews, Kritiken 2016/17

Dieser Artikel wurde 1113 mal angesehen.



Kommentare zu "Dancing on air"



    Bitte melden Sie sich an, um diesen Beitrag kommentieren zu können: Login | Registrierung



     

    LETZTE BEITRÄGE 'TANZ IM TEXT'


    KONZERT MIT BILDERN

    Für das Musiktheater Linz choreografiert Mei Hong Lin „Music for a while“
    Veröffentlicht am 15.10.2017, von Andrea Amort


    GEWAGT UND GEWONNEN

    Christian Spucks phantastischer „Nussknacker und Mausekönig“ mit dem Ballett Zürich
    Veröffentlicht am 15.10.2017, von Marlies Strech


    VON DER QUEEN AUSGEZEICHNET

    Star-Choreograf Royston Maldoom kommt am 5. November 2017 ins Münsterland – Tanztheaterabend in Emsdetten
    Veröffentlicht am 15.10.2017, von Anzeige



    AKTUELLE VORANKÜNDIGUNG



    HIERONYMUS UND DER MEISTER SIND AUCH DA

    Mit Susanne Linkes Uraufführung eröffnet das Theater Trier am Samstag, 28.10. 2017 die Saison in der Sparte Tanz.

    In ihrer Kreation beschäftigt sich Linke mit den abgründigen Seiten des Menschen.

    Veröffentlicht am 11.10.2017, von Anzeige

    LETZTE KOMMENTARE


    ATEMBERAUBEND GRENZÜBERSCHREITEND: HOMÖOPATHIE UND TANZ

    „Sepia tanzt alleine“ von Andrea Simon, Andreas Etter, Ulrich Koch und Gesina Habermann verbindet Tanz und Medizin in beeindruckend schönen Bildern
    Veröffentlicht am 10.02.2017, von Sabine Kippenberg


    DIONYSOS UND APOLLON IM STREIT

    Demis Volpis „Tod in Venedig“ als Koproduktion von Ballett und Oper in Stuttgart
    Veröffentlicht am 09.05.2017, von Isabelle von Neumann-Cosel


    VERBOTEN, VERSCHOBEN, VERGESSEN?

    Zur Absage der Uraufführung „Nurejew“ des Regisseurs Kirill Serebrennikow und des Choreografen Juri Possochow am Moskauer Bolschoi-Theater
    Veröffentlicht am 18.07.2017, von Boris Michael Gruhl

    MEISTGELESEN (30 TAGE)


    SCHUHWERK FÜR TÄNZER

    James Dyson Award für neuartigen Ballett-Spitzenschuh

    Veröffentlicht am 09.10.2017, von Pressetext


    VON JETZT AN WIRD GETANZT

    Eröffnung der Mannheim Trinitatiskirche nach dem Umbau zum EinTanzHaus

    Veröffentlicht am 01.10.2017, von Isabelle von Neumann-Cosel


    DEUTSCHLAND BLEIBT TANZLAND

    Das Spielzeitheft Nr. 4 ist da!

    Veröffentlicht am 30.08.2017, von tanznetz.de Redaktion


    BEWEGUNGS-FREIHEITEN

    Boris Charmatz: „A dancer's day“ auf Tempelhofer Flughafen im Hangar 5

    Veröffentlicht am 18.09.2017, von Miriam Althammer


    I PLAY D(E)AD

    Eine Solo-Tanzperformance von Wagner Moreira

    Veröffentlicht am 27.09.2017, von Gastautor



    BEI UNS IM SHOP